Mokytojo dienoraštis (23): maras ir marinistika

Šią savaitę mokykloje praleidau kažkaip su tokia nuojauta, kad visos dūzgės praeina be manęs, ir man rejke kaška dariti™.

Bet mokykloje dariau tai, ką jau darau ketvirtas mėnuo – mokau ne tik anglų kalbos, bet ir stengiuosi keisti vaikų požiūrį į gyvenimą; požiūrį į darbo etiką; požiūrį į ateitį ir perspektyvas; požiūrį, kad išsilavinimas vis tik apsimoka – net jei ne tiesiogiai finansine prasme tą pajusi, bet moraliai kažkaip turėtų nuo to būti juk smagiau, ar ne?

Nes kai aštuntokė nuoširdžiai nustemba, kad “mokytojau, o tai jūs knygas skaitote?“, tai mano iki šiol buvęs tolerantiškas požiūris į smartfonus kiek sušlubavęs.

Sakau, NASA turėjo kelis šimtus kartų mažesnius kompiuterinius pajėgumus, nei jūs turite savo telefonuose, bet išlaipino žmones Mėnulyje, o jūs kam juos naudojate? Nusiselfinti, užsidėti asiliuko ausis ir kvykauti iš džiaugsmo? Tai kas jūs tuomet esate?

Blogiau, kai matau, kad jie net neturi elementarių gebėjimų, kaip tą informaciją internete išsigūglinti – net nekalbant apie tai, kaip ją sukompiliuoti ir pateikti vienokia ar kitokia forma. Todėl stengiuosi, kad išmoktų. Ir vis tobulinu savo kėslus priversti daugiau ir daugiau skaityti.

Nes kalbėjimas ir savo idėjų (ar argumentų apie produktą) pardavimas prasideda nuo šito.

* * *

Kai kalbu apie anglų kalbos gramatiką, tai aiškinu jiems, kad sakinys susideda tarsi iš Lego™ kaladėlių, kurias sudėliojus gaunasi ir reikiama konstrukcija.

Aš netgi pridariau krūvą kortelių, kurios tą vaizdžiai pademonstruotų – net nereikia jokių išmanių technologijų ar didelių investicijų IT ūkiui ir programavimui. Ir nors dar visiškai to gaminti neužbaigiau (flomasteriai išseko…), kiek jų derėtų pridaryti, bet jau panaudojau, ir matau, kad ima vienas ar kitas tą mano koncepciją suvokti – reiks išbandyti plačiau, nors dariau iš esmės tik pradinukams, nors išbandžiau ant “geresnių“ šeštokų, kurie stebėtinai prasčiau penktadienį dirbo už antros grupės bendraklasius.

Ir kai sėdėdamas paskutiniame suole (nes iš jo mokinys ant lentos konstravo ant lentos sakinį) stebėjau bei komentavau, kad va tau IKEA™ baldo surinkimo schema, kurią užrašiau prieš tai aukščiau, tai jei čia “stalas“, tai nebandyk surinkti “taburetės“ ar netgi “spintelės“, ir dėk net nebegalvodamas banaliai tas savo stalui kojas ten, kur joms pagal tą jau užrašytą schemą ir priklauso būti, o ne kažkokio avangardinio kūrybiško polėkio pagautas.

Ir surinkinėk pagal schemą tai, ko tavęs prašo, o detalės priklausys nuo komplektuotės. Pradžioje išmoksi pagal surinkimo schemą, o po to surinkinėsi automatiškai, ir jau tada atsiras kūrybiškumas iš komponentų surinkti tai, ko tau reikia.

Kažkuria prasme, taip ir karate mokymas vyksta, o tame aš turiu, be abejo, gerokai didesnį stažą, nei anglų kalbos pedagogikoje: išmoksti waza (arba atidirbi kihon); iš jų yra pagal šabloną yra jau sukomponuotos kata; ir tuomet jau kata išmoktų kombinacijų elementais gali judėti laisvai kumite pagal situaciją ir priešininką – didesnio skirtumo nematau ir užsienio kalbos mokyme.

* * *

Beje, ar žinote, kiek kartų Lietuvoje siautė maras?

Ne, ne kiaulių ar vištų, o tikras, palikęs vos trečdalį gyventojų – ir ne tik šis Didžiuoju Maru vadinamas? Ir kodėl švedų karalius Karolis Nr. 12 grūdosi iš Lietuvos link Poltavos? O kaip atrodo Venecijos karnavale populiarus, tarsi Lašininio ir Kanapinio pas mus, Maro Daktaro kostiumas? Ir kodėl laivų švartavimo lynai turi tuos skridinius? Kodėl tarptautinio kodo Q raidė geltona, ir kodėl L raidė iš juodų ir geltonų kvadratėlių? Ir kuo čia išvis Londonas dėtas?!

To nėra vadovėlyje, bet tą gauna septintokai pakeliui – bendram išsilavinimui (nors ne visi to nusipelnę, nevidonai, bet, kaip sakydavęs mano a.a. chemijos mokytojas Tata: “merga serga, dievas žino, ar pagis“).

O devintokai namų darbams gavo 10 klausimų, susijusių su Lietuvos buriavimo istorija, nes pratybose 27-tame puslapyje buvo apie anglų keturiolikmetį, perburiavusį vienui vienam per Atlantą.

Jums kiek dabar metų, paklausiau? Na, aš bent jau alibi turiu – iš už Geležinės Uždangos manęs ir taip nebūtų išleidę.

O po to ir išėjo kalba link pirmojo lietuvio, kuris tą padarė. O čia jau – namų darbui susižinoti ir atsakyti į klausimus bei gauti gerą įvertinimą. Ai, kaip truputį buriuotojas, tai truputį piktnaudžiauju savo tarnybine padėtimi, žinau. Bet juk tai irgi – anglų kalbos namų darbas, nors pilnai iki projektinio devintokams ir netraukia.

O aštuntokai galiorkoje sukluso kalbant apie vitaminus (šie yra pagal programą – English Across the Curriculum), nes gavo mano komentarus, kaip ten yra kačiokams ir bėgikams, ir kas ką ten įtakoja. Tada tekstas pasidaro ne “ai, atsiskaitymui čia, neįdomu skaityti“, o iš kategorijos “nagi, nagi, apie ką čia taip rašo…“.

Kad taip sektųsi visiems atrasti įdomumą pamokose ir užduotyse, tai mokyti man jų net nereikėtų – patys varytų padefaultu ir be palauk!

* * *

Iliustracijai – tebūnie Arctic Monkeys (and no pun intended here!), vien dėl tos pirmos eilutės, kad jau apie kaukes:

Your love is like a studded leather headlock…

Autorius: Skipper_LTU

PayPal.Me/Burvedys

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: